Blog

Een conflict is ook een proces

Een conflict is ook een proces

In veel organisaties is men allergisch voor het woord ‘conflict’. Men heeft het liever over ‘verschil van mening’ of een ‘hobbel in de samenwerking’. Een conflict wordt gezien als een incident. Opeens is er een geëscaleerde ruzie, die betrokkenen niet meer zelf kunnen oplossen.

Maak eens ruzie!

Maak eens ruzie!

‘Ik vind ruzie zo erg, het liefst vermijd ik conflicten,’ vertellen de deelnemers aan mijn workshops  keer op keer. Bang voor de emoties, voor de pijn, voor het verbreken van een relatie, hoe slecht die ook is.

Gevolgen

Gevolgen

  ‘Het enige wat je met liegen bereikt is niet geloofd worden als je de waarheid spreekt’ schijnt Aristoteles gezegd te hebben. Waarmee hij al aangaf hoe belangrijk het is om te denken in consequenties. Dat leerde ik laatst aan een coachee, Mirjam. Een gedreven, enthousiaste manager, moeder en mantelzorger. Ze had wat moeite haar balans werk-privé. Ze vertelde geïrriteerd over haar puberende zoon Joshua, die zijn kamer nooit opruimde. Over alle leuke opruimspullen die ze samen gekocht hadden. Over…

Lees Meer Lees Meer